آرش خاوریان
- کارشناس ارشد در رشته مدیریت بازرگانی
وظایف
معاون پشتیبانی در سیستم بنیاد دارای وظایفی است که بدین شرح میباشد:
- برنامهریزی و نظارت بر گردش عملیات مالی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و گزارشهای مالی,
- کنترل برداشت ها و واریزی ها به حساب جاری سازمان
- از وظایف معاون پشتیبانی تهیه و تنظیم بر بودجه سالانه سازمان مدیریت و برنامهریزی در جهت فعالیتهای هزینه و درآمد بر اساس بودجه سالیانه است که قبلاً تنظیم می شود
به طور کلی وظایف این معاونت، نظارت و کنترل بر گردش عملیات مالی سازمان میباشد.
در این معاونت واحدهایی تحت پوشش هستند؛ که مهمترین آنها واحد حسابداری است که وظایف و مسئولیتهای حسابداری در قسمت مربوطه گفته میشود.
فعالیتها
- جذب بودجهها و منابع طرحهای عمرانی از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی و سایر منابع استانی
- بکارگیری منابع و امکانات سازمان در غالب اهداف و برنامههای پیشبینی شده
- تهیه گزارش و برنامههای لازم در خصوص استفاده صحیح از توانمندیهای کارمندان
- ارائه طرحهای لازم برای افزایش انگیزه کاری کارمندان و توسعه نیروی انسانی
معاونت پشتیبانی در بنیاد مسکن وظیفه بهینهسازی سیستم دریافت و پرداختهای نهاد را نیز به عهده دارد. همچنین
- کنترل کلیه خریدها
- بررسی و کنترل نهایی اسناد حسابداری
- بررسی و کنترل احکام و گزارش مالی
- نظارت بر اجرای امور اداری در چارچوب قوانین و مقررات تا حصول اطمینان از رعایت دقیق و صحیح اصول و ضوابط حاکم بر آنها
نیز از اهم وظایف معاونت پشتیبانی می باشد.
معاونت پشتیبانی شامل شش بخش میباشد که به طور مجزا به تشریح هر بخش میپردازیم.
اداره امور اداری
این بخش که زیر نظر معاونت پشتیبانی فعالیت میکند، وظیفه پیگیری کلیه امور مربوط به کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را از بدو استخدام و درحین کار به عهده دارد و مسائل مربوط به رفاه و بازنشستگی پرسنل را مورد بررسی قرار میدهد.
- صدور کلیه احکام کارگزینی کارکنان
- تکمیل پرونده آنان از حیث اسناد و مدارک قانونی
- اعمال حقوق و مزایای کارکنان بر اساس دستورالعمل های مرکز
- پیگیری امور حضور و غیاب پرسنل
- تنظیم لیست حقوقی و ارائه لیست بیمه کارکنان و پیگیری صدور دفترچه بیمه و مسائل رفاهی کارکنان در طول سال
از وظایف اداره امور کارکنان می باشد.
در بخش رفاهی برگزاری مراسم خانوادگی کارکنان، تامین برخی از ارزاق مصرفی کارکنان و وسائلی از این قبیل نیز برعهده مسئول اداره امور کارکنان و رفاه میباشد.
این اداره بر امور حمل و نقل اداری در بخش وسائل نقلیه سبک و تامین سرویسهای ایاب و ذهاب کارکنان در حمل کار و سازمانهای زیربط در داخل شهر نظارت میکند. مسائل مربوط به ارزشیابی کارکنان در حین خدمت، ارتقاء جایگاه سازمانی کارکنان و رشد و توسعه نیروی انسانی در قالب بخشنامههای اداری از دیگر وظایف اداره امور کارکنان میباشد.
اداره امور خدمات پشتیبانی
این بخش زیر نظر معاونت پشتیبانی فعالیت کرده و وظیفه ارائه کلیه خدمات مورد نیاز پرسنل و واحدهای اداری نهاد را بر عهده دارد و فعالیتهای عمرانی، بهسازی و بازسازی مسکن و سایر طرحها و پروژههای این کارپردازان که به مامورین خرید معروفند، بر اساس درخواستهایی که از سایر واحدها برای خرید کالا و یا انجام خدمات ارائه میگردد؛ پس از مراجعه و بررسی مراکز تولید و عرضه کالا، خریدهای لازم را با استفاده از تنخواهی که در اختیار دارند انجام داده و کالاهای خریداری شده را به همراه اسناد مربوطه تحویل انبار مرکزی میدهند (انبار مرکزی نیز بخشی از مجموعه خدمات پشتیبانی می باشد)
اموال وارد شده به انبار پس از ثبت با کامپیوتر و کد انبار بر اساس درخواست واحد اولیه از انبار خارج و تحویل واحد زیربط میگردد. واحد خدمات و پشتیبانی موظف است کلیه خریدهای مربوط به مصالح ساختمان مانند: آهن، میله گرد، سیمان، تیر، چتایی (گونی برای قیرگونی)، کاشی و سرامیک را برای طرحهای خانهسازی در شهرها و بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه در مناطق مختلف تهیه و درچارچوب آئیننامه و ضوابط بنیاد مسکن به آن مراکز ارسال نماید.
قابل ذکر است که تهیه و تامین وسائل نقلیه سبک برای ایاب و ذهاب موسسه در جهت انجام کارهای اداری، سرویسدهی و پشتیبانی رفت و آمد کارکنان در ابتدا و انتهای وقت ادری توسط این قسمت انجام می شود.
اداره امور مالی
اداره امور مالی زیرمجموعهای از معاونت پشتیبانی میباشد که در بخشهای مختلفی فعالیت دارد.
یکی از وظایف این بخش بررسی تنخواه مرکز استان و شهرستانها است.
بخشی دیگر از اداره امور مالی، مربوط به تنظیم لیست حقوقی کارکنان، احتساب اضافهکاری و ماموریتهای آنان، بررسی مساعده پرداختی به کارکنان، بدهی،های جاری پرسنل و تنظیم کسورات قانونی مربوط به حقوق پرسنل را بر عهده دارد.
صندوق نقدی نیز یکی از بخشهای امور مالی میباشد که بر حسب تصمیمات و دستورالعملهای مالی؛ بعد از دریافت مجوزهای لازم از معاون پشتیبانی و رئیس حسابداری پرداختهای نقدی اداره را انجام می دهد.
آخرین قسمت از اداره امور مالی وظیفه بررسی حسابهای موقت شامل بدهکاران، بستانکاران، تنخواه گردانها، پیش دریافتیها، پیش پرداختیها و غیره را در طول سال به عهده دارد.
متصدی این بخش موظف است کلیه حسابهای موقت را در دو ماه پایانی سال بررسی، کنترل و کاربرگ مربوطه را تهیه نماید و بدهی طرفهای حساب را مشخص و اعلام کند.
گروه فناوری اطلاعات و سیستمها
وظیفه استقرار سیستم اطلاعرسانی و ثبت اطلاعات روزانه سازمان را به عهده دارد. استقرار سیستم کامپیوتر مرکزی که از سوی کاربران سیستم در واحدهای اداری حمایت و به کار گرفته میشود و همچنین در اجرای این سیستم مسائل فنی بخش کامپیوتر و امور مربوط توسط این واحد انجام میرشود.
در این بخش کلیه اطلاعات مربوط به انجامهای عمرانی، پیشرفتهای سازمان، آمار کارها و خدمات، جمعآوری، بههنگامسازی و دستهبندی در قالب فرمهای مقایسهای، مورد استفاده مدیریت سازمان قرار میگیرد.
یکی از کارهای مهم این بخش، که معاونت پشتیبانی در استقرار آن نقش دارد. اجرای سیستم اتوماسیون اداری است که واحدهایی مانند دبیرخانه اداری سازمان کلیه نامههای اداری را از طریق این سیستم اسکن و به کلیه کاربران و متصدیان اقدامکننده از طریق مرکز کامپیوتر ارسال و پس از رویت و اقدام کاربر، پاسخ لازم به نامههای مربوط از طریق این سیستم تهیه، سپس به دبیرخانه برگشت داده میشود و با درج امضای مجاز از سازمان خارج میشود.
گروه برنامه ریزی و بودجه
یکی از اجزای معاونت پشتیبانی این گروه میباشد.
وظایفی که در محدوده فعالیتهای این گروه قرار میگیرد بدین ترتیب است:
تهیه و تدوین بودجه سالانه بنیاد مسکن از حیث درآمد و هزینه و نیز انطباق سرفصلهای هزینه گرد بودجه مصوبی که در پایان هر سال مالی از سوی این گروه و با تایید معاونتها به دفتر مرکزی بنیاد اعلام و تصویب میشود به عهده دارد.
علاوه بر آن وظیفه مبادله موافقتنامههای طرحهای عمرانی و پیگیری جذب بودجه و اعتبارات طرحهای در دست اجرای سازمان را از حیث تخصیص و مصرف بودجه و کنترل امور پیمانکاران با موافقتنامه تنظیم شده و انجام پروژه بر اساس بودجه تخصیصی را به عهده دارند.
امور ذیحسابی